Pagina's

maandag 9 februari 2015

Boeken ❤ Boeken die ik ga lezen #1

Hallo lieve allemaal,

Hierboven zie je twee boeken die ik deze maand moet lezen. Beide boeken gaan over dieren maar toch bevatten beide boeken hele andere verhalen. Chimpansee politiek heb ik gekocht met een cadeaubon die ik van de mediatheek van de middelbare school kreeg. Het boek van Casper heb ik gekregen van mijn schoonmoeder voor mijn verjaardag. Ik zie er enorm naar uit om in de boeken te beginnen. Lees verder voor meer informatie over de boeken



De boeken vind ik beide heel bijzonder qua uiterlijk. Het linkerboek heeft een prachtige foto op de voorkant, en het tweede boek heeft een harde kaft (dikke plus!) en een leuke foto van Casper.

Geschreven door Frans de Waal

Wat de achterkant van het boek zegt:
"In 1976 brak in de chimpanseekolonie in Burgers'Zoo in Ahrnem een langgdurige machtsstrijd uit tussen de drie sterkste mannen: Luit, Yeroen en Nikkie. Frans de Waals onderzoek van dit conflict was uniek in zijn nauwkeurigheid en uitvoerigheid, en de discussie die hij met Chimpanseepolitiek heeft losgemaakt is nog altijd niet verstomd. Newt Gringrich, voormalig voorzitter van het Amerikaanse huis van afgevaardigden, raadde dit boek aan als verplichte kost voor politici.

De Waal observeerde niet alleen, hij interpreteerde ook het gedrag van de chimpansees in termen van 'menselijke'emoties en drijfveren. Mede daardoor krijgt de machtsstrijd tussen deze mensapen de dramatische allure van een shakespeareaanse tragedie. Het bleek dat ook onder chimpansees de zucht naar macht en seks kan leiden tot verraad, geweld en zelfs een gruwelijke moord. Chimpanseepolitiek is wetenschap op haar allerspannends."

Met dit boek hoop ik de taal van de chimpansees beter te begrijpen. Ik vind niks zo fascinerend als een dierentaal begrijpen.

Chimpanseepolitiek kost 17,50 op bol.com

Geschreven door Susan Finden
 Ik hou van katten, van alle katten. Ik aai alle katten op straat, ik verwen mijn eigen poezenbeestjes. Als ik bij mijn schoonouders  ben dan lopen hun katten automatisch naar de kast met de kattensnoepjes. Ik verwen deze beesten graag. Ik word later geen gek oud kattenvrouwtje, ik ben nu al een kattenvrouw. (In Costa Rica gaf ik rustig een heerlijk stuk biefstuk aan de kat, waardoor klasgenootjes boos werden dat ik het niet aan hun gaf.. Tja jij bent geen kat he? Waarom zou ik het vlees aan een klasgenoot geven, het vlees is daar veel te lekker voor. Ja die kat, die krijgt lekker wel een stukje) Daarom wist mijn schoonmoeder dat ze me heel veel plezier zou doen met het geven van dit boek.

De achterkant van het boek:
"Bij toeval ontdekt Susan Finden dat haar kat Casper wel heel bijzondere uitstapjes maakt. De buschauffeur vraagt haar of ze ergens anders wil gaan zitten, het blijkt de vaste plaats van Casper. Casper is op slag een beroemdheid in Engeland als zijn verhaal de kranten haalt. Hij staat altijd geduldig bij de bushalte te wachten tot lijn 3 komt voorrijden en alle chauffeurs kennen hem. Onderweg maakt hij talloze vrienden en voor veel mensen is Casper het lichtpuntje in hun leven vol dagelijkse beslommeringen.

Begin 2010 overleed Casper nadat hij was aangereden door een auto en berichten van medeleven stroomden binnen van over de hele wereld. Voor Susan was het hart verarmend dat zoveel mensen geraakt waren door het verhaal van haar bijzondere kat."

Na het lezen van de achterkant stromen de tranen al over mijn wangen. Ik kan er niet tegen om te lezen hoe deze geweldige kat aan zijn einde is gekomen.  Het boek gaat over Casper en over de andere katten die Susan, die zichzelf Sue noemt heeft gehad. Ik wil dit boek graag lezen omdat ik dol ben op kattenverhalen. De kat op de voorkant is trouwens echt Casper!


De boeken zijn te koop bij verschillende boekwinkels en op bol.com De prijs van Casper ga ik niet opzoeken omdat dit een cadeau is geweest.


1 opmerking: