Pagina's

maandag 3 november 2014

Leren en studeren ❤ 5 Tips voor bij het leren


Op de meeste HBO studies zijn er deze week tentamens. Zo zit ik ook in de boeken, nou ja, achter mijn laptop. Ik zit nu in mijn tweede jaar en heb na al die jaren havo en nu ook ruim een jaar HBO genoeg tips voor jullie over hoe je goed kan leren.


Tip 1: Nette werkplek
Zoals jullie op de foto kunnen zien ligt er geen troep op mijn werkplek. Persoonlijk ben ik enorm snel afgeleid. Met een slordige werkplek werk ik slordig en doe ik allemaal andere dingen.


Tip 2: Relax! 
Het belangrijkste voor mij wanneer ik leer is dat ik relaxt achter mijn leerwerk zit. Ik ben echt iemand die onder stres moet werken, maar door te veel stres raak ik alleen maar gestrest, volgen jullie het nog? Wat ik dus nodig heb is een relaxte werkplek. De geurkaarsjes hierboven op de foto ruiken heerlijk naar kaneel, kaneel is een geur waarvan ik altijd heel rustig word. De vlammetjes zerken ook rustgevend, ik stres niet meer. Let er wel op dat als je veel papierwerk gebruikt dat je dan voorzichtig bent met je kaarsjes!


Tip 3: maak samenvattingen
Wat voor veel leerlingen en studenten moeilijk is is om goed begrijpend te lezen. Als je een samenvatting van de lesstof maakt en belangrijke begrippen markeert dan denk je na over de lesstof en over de woorden die in je boek staan. Probeer alle zinnen in je eigen woorden te zetten en neem niet zo maar klakkeloos iets over. Omdat je nadenkt over hoe jij je zinnen moet maken sla je automatisch de stof beter op. Je leest ook alle lesstof, iets wat veel leerlingen niet goed doen. Als je u in de bus zit of een tussenuur hebt op school kan je je samenvatting doorlezen, dan herhaal je de stof.

Tip 4:
Maak een lijstje met wat je nog moet doen, en leg er een pen naast, dan kan je afvinken als je je taak af hebt. Als je een lijstje maakt per dag met wat je moet doen is het heel overzichtelijk met wat er nog gedaan moet worden. Tijdens de puberteit ontwikkelt het gedeelte in de hersenen waar tijdsbesef zich ontwikkeld. Plannen is voor veel leerlingen moeilijk en wordt daardoor niet gedaan. Als je dan later student bent heb je echt spijt dat je nooit hebt geoefend met plannen!


Tip 5: in uiterste nood door uitstelgedrag, koop energiedrank
 Sla genoeg energiedrank in. Als je net als ik, je niet aan tip 4 houd dan blijf je waarschijnlijk de laatste dag of de laatste twee avonden op, of je haalt gewoon de hele nacht door. Mijn laatste redmiddel is heel ongezond, het kost mij ruim een kilo per voldoende maar ik heb het er voor over. Energiedrank. Door de energiedrank kan ik me beter concentreren. Drink nooit te veel energiedrank en drink het alleen als je het echt nodig hebt. Helaas ben je de dag(en) nadat je energiedrank hebt gedronken wel heel erg moe.
Natuurlijk is energiedrank echt ongezond, ik drink het daarom alleen als ik een tentamen moet leren anders drink ik het nooit!


Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben! Veel succes met leren iedereen!
Hebben jullie nog goede tips? laat het achter in de comments


xx Tessa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten